Piotr Rolnicki to mój dziadek

2014-rolnicki pPatryk Rolnicki 4 sierpnia na torze w Częstochowie pozytywnie zdał egzamin na licencję "Ż" i został nowym zawodniekiem Grupy Azoty Unii Tarnów. Jego nazwisko w porcie żużlowym nie jest obce - to wnuk Piotra Rolnickiego, który w latach 90-tych wybudował swój prywatny stadion i wystawił do rozgrywek drugoligowych swoją drużynę pod nazwą Rolnicki Machowa .

 

Patryk jak zaczęła się Twoja przygoda ze speedwayem?
- Nie będę oryginalny. Tata zaczął zabierać mnie na zawody gdy byłem małym chłopcem. Bardzo spodobał mi się ten sport, aż przyszedł czas kiedy zapytałem taty, czy mógłbym spróbować swoich sił w tym sporcie. Tata oczywiście się zgodził, ze zgodą mamy było gorzej, chwilę to trwało... prawie dwa lata.


Twoje nazwisko nie jest obce w środowisku żużlowym. Większość kibiców, co by nie powiedzieć, że praktycznie każdy po chwili zastanowienia łączy Cię z Piotrem Rolnickim i nieistniejącym już klubem Victoria Machowa – dobrym tropem idą?
- Tak zgadza się, Piotr Rolnicki to mój dziadek, na początku lat 90-tych wybudował swój prywatny stadion i wystawił do rozgrywek drugoligowych swoją drużynę. Trwało to bodajże dwa lata po czym wycofano drużynę z rozgrywek, jak było dalej każdy wie...


W Twojej rodzinie ”czarny sport” nie jest obcy. Jak wspomnieliśmy dziadek był jednym ze sponsorów tarnowskiej Unii, a później miał swój własny klub w Machowej. Natomiast Twój tato swego czasu próbował swoich sił na motocyklu.
- Tak, tato próbował kiedyś jazdy na żużlu, z tego co mi opowiadał to zaczynał swoje pierwsze jazdy na torze w Tarnowie, następne lata już na wspomnianym stadionie u dziadka w Machowej. W 1992 roku po kilku kontuzjach wystartował na egzaminie "Ż" bez powodzenia, po czym dziadek dał mu szlaban na żużel. To tyle co mogę powiedzieć na temat przygody z żużlem mojego taty, o takie rzeczy trzeba pytać jego samego.


Dziadek nadal w jakiś sposób jest związany z tym sportem?
- Raczej nie, dziadek oczywiście ogląda zawody żużlowe ale w telewizji. Czasami zdarza mu się wybrać na turnieje cyklu Speedway Grand Prix.


Z przekonaniem do wyrażenia zgody przez tatę nie było problemów bo miałeś kartę przetargową w postaci jego startów w młodości, a jak to wyglądało ze strony mamy?
- Rzeczywiście, tata nie miał nic przeciwko bym spróbował jazdy na żużlu, mama jednak miała pewne obawy co do mojego bezpieczeństwa, bo jak wiadomo jest to bardzo urazowy sport, ale udało mi się mamę przekonać aby wyraziła zgodę,. Jak już wcześniej wspomniałem, przekonywałem mamę prawie dwa lata, ale z dobrym skutkiem.


Na każdym treningu jest z tobą tato, który pełni rolę mechanika, kierowcy, motywatora, natomiast mama tak często nie ogląda Twojej jazdy.
- Dokładnie, tata bardzo dużo mi pomaga na treningach, a także poza nimi i oczywiście wspiera mnie w tym co robię za co jestem mu wdzięczny. Mama także mnie wspiera, jednak woli robić to w domu, bo jak wiadomo każda mama boi się o swoje dziecko, i nadal nie jest przekonana czy dobrze zrobiła wyrażając zgodę.


4 sierpnia na torze w Częstochowie zdając pozytywnie egzamin na licencję zostałeś już zawodnikiem Unii Tarnów – długo czekałeś na ten dzień?
- Tak, bardzo długo bo prawie rok. W zeszłym sezonie miałem wystartować na licencji, lecz kilka tygodni wcześniej nabawiłem się kontuzji lewego nadgarstka i niestety pozbawiło mnie to szansy na zdanie wcześniej wspomnianego egzaminu. Na pierwszą licencję w tym sezonie nie byłem jeszcze odpowiednio "wjechany", następne trzy egzaminy były odwoływane z powodu braku chętnych, więc w końcu 4 sierpnia doczekałem się upragnionej licencji.


Pierwsze kroki na motocyklu żużlowym stawiałeś właśnie na tarnowskim torze, ale w tym roku także często gościsz na treningach w Krośnie – jak oceniasz te dwa tory.
- To prawda, trenuję na torze w Tarnowie już prawie trzy lata, a od tego sezonu również dość często w Krośnie. Tor w Tarnowie jest dość specyficznym torem, z długimi prostymi i krótkimi, wąskimi łukami. Tor w Krośnie również nie należy do łatwych, jednak nie sprawia mi większych trudności w pokonywaniu kolejnych okrążeń. Oba te tory mają podobną długość lecz mają różne geometrię, nie wspominając już o nawierzchni.


Krośnieński tor przez wielu zawodników uważany jest za jeden z najtrudniejszych owali w Polsce – podzielasz tą opinię?
- Absolutnie nie podzielam tej opinii bo jak wspomniałem wcześniej, rzeczywiście krośnieński tor nie jest łatwy, ale nie mam z nim problemów w czasie jazdy. Liczy się pozytywne nastawienie, gdziekolwiek się jeździ.


Na torze w Tarnowie trenujesz pod okiem Pawła Barana oraz Marka Cieślaka – jak oceniasz współpracę z nimi?
- Pierwsze kroki stawiałem pod okiem trenera Pawła Barana, to On udzielał mi pierwszych wskazówek i robi to po dzień dzisiejszy, na każdym treningu w Tarnowie. Z trenerem Markiem Cieślakiem mam słabszy kontakt, ponieważ zajmuje się On przeważnie pierwszą drużyną, aczkolwiek gdy tylko jest obecny na treningach udziela mi cennych wskazówek.


W Krośnie natomiast sporo wskazówek udziela Ci Ireneusz Kwieciński i jak widać ten tor z każdym okrążeniem staje się Twoim ”przyjacielem”.
- Rzeczywiście, trener Irek Kwieciński dużo mi podpowiada gdy uczestniczę w treningach w Krośnie. Jest dobrym szkoleniowcem, jak wiadomo sam był zawodnikiem klubu z Krosna, więc jeśli chodzi o jazdę na tamtejszym torze, może o nim powiedzieć najwięcej.


Jeden cel już zrealizowałeś, a mianowicie uzyskałeś licencję – co następnie?
- Teraz po zdaniu licencji, chciałbym ścigać się w zawodach jak najwięcej, bo gdzie jak nie w zawodach można nabrać doświadczenia, które jest mi teraz najbardziej potrzebne.


Wielu kibiców z Krosna podczas treningów bardzo pozytywnie wypowiada się na temat Twojej jazdy. Po stadionie krążą różne plotki, więc zapytam wprost – Patryk Rolnicki będzie zawodnikiem KSM Krosno, jest to realne?
- Jeżeli krośnieński klub wyrażałby taką chęć, a nie byłoby przeciwwskazań z mojego macierzystego klubu z Tarnowa to chciałbym spróbować swoich sił w zawodach, czy to młodzieżowych, czy też ligowych.


Wiadomo, że przebić się do składu tarnowskiej Unii jest bardzo ciężko, w związku z tym opcja wypożyczenia do Krosna byłaby dla Ciebie pożyteczna.
- Tak, oczywiście. Na pewno byłoby to dobre rozwiązanie, ponieważ w składzie Unii jest sporo młodzieżowców, a zważywszy na to, że póki co to jestem najmłodszym juniorem w Tarnowie i to zaraz po licencji na pewno trudno byłoby mi się przebić. Lecz nie jest to zależne tylko ode mnie, więc poczekamy - zobaczymy.


Powiedz jak wygląda Twoje zaplecze sprzętowe i kto opiekuje się twoimi silnikami?
- Moje zaplecze sprzętowe jak na razie nie jest zbyt bogate. Posiadam jeden kompletny motocykl i drugi zapasowy silnik. Obydwa silniki przygotowuje mi Stanisław Burza i korzystając z okazji bardzo chciałbym mu za to podziękować.


Ten sport wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi, jesteś dopiero na samym początku tej przygody i tych pieniędzy trzeba sporo, posiadasz już jakiś sponsorów, którzy w mniejszy lub większy sposób odciążają rodziców od tych wydatków?
- Uprawiane sportu żużlowego rzeczywiście wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi. Na dzień dzisiejszy nie posiadam sponsorów, to zrozumiałe gdyż jestem dopiero po licencji. Sprzęt który posiadam zakupił mi tata, tutaj też chciałbym mu bardzo podziękować za pomoc. Finansowo pomógł mi również dziadek Piotrek, któremu też bardzo dziękuję.


Dziękuję za rozmowę i życzę samych sukcesów oraz bezkontuzyjnej jazdy.
- Również dziękuję


źródło: inf.własna

Klasyfikacje / tabele

Klasyfikacja SGP 8/10

1. Bartosz Zmarzlik   Polska 103
2. Emil Sajfutdinow   Rosja 94
3. Leon Madsen   Dania 92
4. Fredrik Lindgren   Szwecja 87
5. Martin Vaculik   Słowacja
79
6. Maciej Janowski   Polska 73
7. Patryk Dudek   Polska 72
8. Matej Zagar   Słowenia 65
9. Artiom Łaguta   Rosja 63
10. Niels-Kristian Iversen   Dania 61
11. Jason Doyle   Australia 60
12. Janusz Kołodziej   Polska
50
13. Antonio Lindback   Szwecja 47
14. Tai Woffinden   W. Brytania 46
15. Max Fricke   Australia 36
16. Robert Lambert   W. Brytania 31

Indywidualny Mistrz Świata

2017 woffindenTai Woffinden

 # drużyna m p +/-
 1. Fogo Unia Leszno 14 32 +188
 2. Betard Sparta Wrocław 14 26 +69
 3. Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 20 +46
 4. forBET Włókniarz Częstochowa 14 19 -24
 5. MRGARDEN GKM Grudziądz 14 16 -2
 6. Speed Car Motor Lublin 14 11 -54
 7. truly.work Stal Gorzów Wlkp. 14 11 -70
 8. Get Well Toruń 14 5 -153

 

Mistrzowie Polski

leszno logoFogo Unia Leszno

2018 kołodziej jJanusz Kołodziej

1liga

 # drużyna m p +/-
 1. PGG ROW Rybnik 12 22 +108
 2. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów Wlkp. 12 18 -8
 3. Car Gwarant Start Gniezno 12 17 +6
 4. Unia Tarnów 12 17 +16
 5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 12 13 -32
 6. Lokomotiv Daugavpils 12 11 -43
 7. Orzeł Łódź 12 7 -49

 

 Mistrz Nice 1 Ligi Żużlowej 2019

lublin 2017PGG ROW Rybnik

2liga

 # drużyna m p +/-
 1. ZOOleszcz Polonia Bydgoszcz 12 26 +133
 2. Power Duck Iveston PSŻ Poznań 12 23 +196
 3. OK Bedmet Kolejarz Opole 12 21 +142
 4. Wilki Krosno 12 14 -86
 5. Euro Finannce Polonia Piła 12 13 -34
 6. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 12 8 -35
 7. Speedway Wanda Kraków 12 0 -392

 

Mistrz 2 Ligi Żużlowej 2019

rzeszow logoZOOleszcz Polonia Bydgoszcz

Premiership (30.08.2019)

 # drużyna m p +/-
 1. Swindon Robins 20 39 +105
 2. Poole Pirates 19 39 +14
 3. Ipswich Witches 21 39 -27
 4. Belle Vue Aces 23 38 +4
 5. Wolverhampton Wolves 21 35 +26
 6. King's Lynn Stars 20 31 +55
 7. Peterborough Panthers 20 17 -177

 

Mistrzowie Wielkiej Brytanii

anglia pool 2017 lambert r1

Poole Pirates

Robert Lambert

Elitserien (30.08.2019)

 # drużyna m p +/-
 1. Dackarna Malilla 16 28 +83
 2. Elit Vetlanda 16 27 +108
 3. Vastervik Speedway 16 25 +55
 4. Smederna Eskilstuna 16 25 +40
 5. Indianerna Kumla 16 22 +3
 6. Lejonen Gislaved 16 21 +13
 7. Piraterna Motala 16 12 -66
 8. Rospiggarna Hallstavik 16 11 -78
 9. Masarna Avesta 16 9 -158

 

Mistrzowie Szwecji

szwecja smaderna 2016 lindgren f1

Smederna Eskilstuna

Jacob Thorssell

Metal Speedway League (30.08.2019)

 # drużyna m p +
 1. Holsted Tigers 10 23 +86
 2. Slangerup Speedway 10 16 +11
 3. Esbjerg Vikings 10 13 +12
 4. Region Varde Elitesport 10 11 +6
 5. Team Fjelsted 10 10 -26
 6. GSK Liga 10 2 -89

 

Mistrzowie Danii

Region Varde 2019 bjerre

Region Varde

Kenneth Bjerre

Klasyfikacja SEC 3/4

 1. Grigorij Łaguta
  Rosja
34
 2. Nicki Pedersen
  Dania 33
 3. Mikkel Michelsen
  Dania 30
 4. Bartosz Smektała
  Polska
29
 5. Kacper Woryna
  Polska
29
 6. Michael Jepsen Jensen   Dania 27
 7. Leon Madsen   Dania 26
 8. Kai Huckenbeck
  Niemcy
22
 9. Jarosław Hampel   Polska 19
10. Vaclav Milik
  Czechy
17
11. Antonio Lindbaeck   Szwecja 13
12. Paweł Przedpełski
  Polska
13
13. David Bellego   Francja 12
14. Robert Lambert
  W. Brytania
12
15. Adrian Miedziński
  Polska
9
16. Andreas Lyager   Dania 7

Mistrz SEC

2017 madsen l2Leon Madsen

Klasyfikacja IMŚJ 2/3

 1. Dominik Kubera   Polska 36
 2. Maksym Drabik   Polska 35
 3. Bartosz Smektała   Polska 28
 4. Gleb Czugunow   Rosja 26
 5. Robert Lambert   W. Brytania 21
 6. WIktor Lampart   Polska 20
 7. Jan Kvech   Czechy 20
 8. Jonas Jeppesen   Dania 15
 9. Jaimon Lidsey   Australia 14
10. Fredrik Jakobsen   Dania 12
11. Tim Soerensen   Dania 9
12. Nick Skorja   Słowenia 8
13. Patrick Hansen flaga australia  Dania 7
14. Rafał Karczmarz   Polska 6
15. Wiktor Trofimow   Polska 5
16. Dominik Moeser   Niemcy 3

Mistrzowie Świata Juniorów

flaga-polskaPolska

2017 smektała bBartosz Smektała

TOP 20 SPEEDWAY.info.pl

Ligowiec roku SPEEDWAY.info.pl

7 kolejki SPEEDWAY.info.pl