Dzisiaj jest 30 wrzesień 2020 roku. Imieniny: Wera, Zofia, Honoriusz

Historia fabryki i motocykla żużlowego Jawa

jawa1Firma Java została założona przez motocyklistę Jaroslava Simandla, który w 1948 roku przeniósł swój warsztat z Niemiec do czeskiego Divisova. Nazwa pierwszych silników to "S" następnie ESO 500. Po pewnym czasie warsztat został upaństwowiony a założyciel stał się głównym przedsiębiorcą.

 historiaRok 1963 to przejęcie przez kombinat państwowych zakładów Jawa w Divisovie. Simandl udaje się na emeryturę. Dalsze prace przejmuje zespół techników pod dowództwem Vlastimila Boucka, którego później zastępuje Jaroslav Cervinka. Fabryka zajmuje się produkcją silników i motorów do wyścigów szosowych i motocrossowych. Cały wysiłek zostaje skoncentrowany na żużlu. Zamiast nazwy ESO pojawia sie nazwa Jawa. Zostaje wyprodukowany i wypuszczony na rynek silnik Jawa 890. W bardzo krótkim czasie Jawa wypiera silniki typu JAP. Pierwszym zdobywcą tytułu mistrza świata na żużlu występującym na motocyklu Jawa był Igor Plechanov w 1961 roku. Od tego momentu Jawa króluje na torach żużlowych całego świata. Początek lat siedemdziesiątych to rywalizacja dwuzaworowej Jawy z silnikami Weslake i Godden, które były już silnikami czterozaworowymi. Fabryka Jawy wypuszcza silnik oznaczony typem 892. Rok 1974 to model 894, pierwszy silnik czterozaworowy i posiadający dwa wałki rozrządu OHC w głowicy. Silnik był stosowany na torach klasycznych oraz długich. Następca otrzymuje numer 895, który osiągał jeszcze lepsze wyniki jednak nie wytrzymał rywalizacji z konkurencją. Rok 1984 fabryka wypuszcza dwa modele 897 na krótkie tory i 896 na tory długie.
 

    Lata osiemdziesiąte to ponowne lata sukcesów. Złoty medal IMŚ na torze klasycznym i długim zdobywa Mike Lee. Prym wiodły modele Jawa 500 - DT890.3, Jawa 500 - DT890.4, Jawa 500 - DT890.5. W tym roku firma zaczyna produkcję nowych modeli motocykli - 897 dla klasycznego żużla, 896 dla potrzeb wyścigów na totrach długich, 893 do wyścigów na lodzie. Następny etap modernizacji to typ 898 do klasycznego żużla i 899 na wyścigi na torach długich. Rok 1988 kontrakt podpisuje Per Jonsson. Najlepszym jeźdzce firmowym w tym czasie jest Ales Dryml zwycięzca MŚ na długim torze w 1989 roku. Do fabrycznego zespołu wchodzą Smon Wigg, Klaus Lausch, Hans Nielsen i Tony Rickarson. Fabryka produkuje następujące modele:
Jawa ESO 4 suw, Jawa 889, Jawa 871, Jawa 875, Jawa 897, Jawa 886, Jawa 125.
W październiku roku 2012 firma staje na krawędzi bankructwa a jej długi sięgają 32 milionów koron. Początek roku 2013 to złożenie wniosku o upadłość firmy. W tym okresie jedynym jeźdzcem firmowym pozostaje Kenneth Bjerre.
 

   W 2014 roku firma wraca do gry. Właścicielem jest spółka Dana gdzie większościowym udziałowcem jest Stanisław Diatka i jego wnuczka Otylia Diatkova. Rusza intensywna produkcja i sprzedaż motocykli. Nowi właściciele postawili na jakość wykonania. W motocyklu zostały zastosowane najnowsze rozwiązania technologiczne takie jak gaźnik Blixt, korbowód, tłoki, zastosowane zostały także podzespoły polskich firm między innymi osłony oraz błotniki. Nowi właściciele fabryki stają się otwarci na sugestie zawodników i mechaników. Fabryka rusza z produkcją ram oraz części zamiennych do motocykli żużlowych. Największe zainteresowanie wzbudza projekt z rewolucyjnym powrotem do przeszłości. Szczegóły zostały przedstawione na konferencji, która odbyła się w dniach 13 - 14 grudnia. Brali w niej udział polscy konstruktorzy Mirosław Dudek przedstawiciel Jawy w Polsce i Sławomir Walczak założyciel New Speedway Fundation, której celem było zmniejszenie kosztów uprawiania tej dyscypliny sportu, zwiększenie bezpieczeństwa zawodników i uatrakcyjnienie wyścigów żużlowych. To właśnie ci dwaj panowie wraz z fabryką Jawy skonstruowali całkiem nowy motocykl w nowej technologii z kompletnie nowym silnikiem gdzie nowatorskim rozwiązanie był powrót do dwóch zaworów w głowicy. Nowa konstrukcja otrzymuje nazwę NFS ma ona zwiększyć atrakcyjność i widowiskowość wyścigów a o zwycięstwie w biegu nie miał decydować start oraz jazda gęsiego do mety. Efekt ten miał być osiągnięty przez uzyskanie większej elastyczności silnika podczas jazdy przy najniższych obrotach co z kolei miało poprawić sterowność i panowanie nad motocyklem. Powrót do dwóch zaworów miał znacznie obniżyć koszty uprawiania czarnego sportu. Konstrukcja ta została przetestowana przez Sama Ermolenkę, który wyrażał się o niej w samych dobrych słowach. Oby wszystkie plany nowej Jawy i polskiej myśli konstrukcyjnej się spełniły. Obecnie wszystko jest na dobrej drodze żeby się tak stało.

 jawa7

 

Źródło:- informacja własna

Marcin Przybylski

Polskie ligi żużlowe

PGE Ekstraliga
półfinały 20/28.09
Zielona Góra - Leszno 44:46, 33:57
Wrocław - Gorzów 46:44
mecze o 3 miejsce
Zielona Góra
FINAŁ
Leszno

eWinner 1 Liga Żużlowa 4.10
Tarnów - Gdańsk
Bydgoszcz - Ostrów
Gniezno - Toruń
Daugavpils - Łódź

2 Liga Żużlowa 1/4.10
Rzeszów - Wittstock
Krosno - Opole
Poznań - Rawicz

SPEEDWAY - sonda

Który z Polaków zajmie najwyższą pozycję w GP 2020?
  • Głosów: 0%
  • Głosów: 0%
  • Głosów: 0%
Total Votes:
First Vote:
Last Vote:

Powiedzieli...

SPEEDWAY autograf

Klasyfikacje / tabele

Klasyfikacja SGP 6/8

1. Bartosz Zmarzlik   Polska 99
2. Fredrik Lindgren   Szwecja 92
3. Tai Woffinden   W. Brytania 89
4. Maciej Janowski   Polska 71
5. Leon Madsen   Dania 70
6. Jason Doyle   Australia 69
7. Martin Vaculik   Słowacja
63
8. Emil Sajfutdinow   Rosja 60
9. Artiom Łaguta   Rosja 60
10. Max Fricke   Australia 40
11. Matej Zagar   Słowenia 37
12. Niels-Kristian Iversen   Dania 30
13. Patryk Dudek   Polska 29
14. Mikkel Michelsen   Dania 27
15. Gleb Chugunow   Polska 16
16. Antonio Lindback   Szwecja 12
17. Anders Thomsen   Dania 10

Indywidualny Mistrz Świata

2017 woffindenBartosz Zmarzlik

 # drużyna m p +/-
 1. Leszno Fogo Unia Leszno 14 28 +162
 2. Gorzow Moje Bermudy Stal Gorzów Wlkp. 14 21 +66
 3. Wroclaw Betard Sparta Wrocław 14 20 +46
 4. Zielona Gora RM Solar Falubaz Zielona Góra 14 20 +25
 5. Czestochowa Eltrox Włókniarz Częstochowa 14 19 +28
 6. Lublin Motor Lublin 14 19 +56
 7. Grudziadz MRGARDEN GKM Grudziądz 14 10 -102
 8. Rybnik PGG ROW Rybnik 14 2 -281

 

Mistrzowie Polski

leszno logoFogo Unia Leszno

2018 kołodziej jMaciej Janowski

 # drużyna m p +/-
 1. Torun eWinner Apator Toruń 13 28 +242
 2. Lodz Orzeł Łódź 12 20 +46
 3. Gniezno Car Gwarant Kapi Meble Budex Start Gniezno 12 20 +47
 4. Tarnow  Unia Tarnów 13 15 -60
 5. Ostrow Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów Wlkp. 12 14 -30
 6. Gdansk Zdunek Wybrzeże Gdańsk 13 14 -47
 7. Bydgoszcz Abramczyk Polonia Bydgoszcz 12 6 -123
 8. Daugavpils  Lokomotiv Daugavpils 13 5 -75

 

 Mistrz eWinner 1 Ligi Żużlowej 2020

lublin 2017eWinner Apator Toruń

2liga

 # drużyna m p +/-
 1. Krosno Wilki Krosno 8 19 +211
 2. Opole OK Bedmet Kolejarz Opole 8 15 +89
 3. Poznan SpecHouse PSŻ Poznań 8 7 -31
 4. Rawicz Metalika Recycling Kolejarz Rawicz 8 7 -69
 5. Rzeszow RTŻ Rzeszów 8 5 -31
 6. Wittstock MSC Wittstock 8 4 -169

 

Mistrz 2 Ligi Żużlowej 2019

rzeszow logoZOOleszcz Polonia Bydgoszcz

Klasyfikacja SEC 2020

 1. Robert Lambert
  W. Brytania
67
 2. Leon Madsen   Dania 64
 3. Grigorij Łaguta
  Rosja
52
 4. Mikkel Michelsen
  Dania 46
 5. Bartosz Smektała
  Polska
45
 6. Nicki Pedersen
  Dania 45
 7. Timo Lahti   Finlandia 43
8. Kacper Woryna
  Polska
33
9. David Bellego   Francja 31
10. Vaclav Milik
  Czechy
26
11. Bartosz Zmarzlik
  Polska
25
12. Krzysztof Kasprzak   Polska 25
13. Kai Huckenbeck
  Niemcy
25
14. Peter Ljung   Szwecja 23
15. Michael Jepsen Jensen   Dania 22
16. Andriej Kudriaszow
  Rosja
21
17. Emil Sajfutdinow
  Rosja
14
18. Paweł Przedpełski   Polska 10
19. Patryk Dudek   Polska 8

Mistrz SEC

2017 madsen l2Robert Lambert

Klasyfikacja IMŚJ 2020

 1. Niklas Sayrio   Finlandia -
 2. Alexander Woentin   Szwecja -
 3. Dominik Kubera   Polska -
 4. Witaly Kotlyar   Rosja -
 5. Daniel Bewley   W. Brytania -
 6. Jan Kvech   Czechy -
 7. Jaimon Lidsey   Australia -
 8. Mads Hansen   Dania -
 9. Wiktor Lampart   Polska -
10. Oleg Mihaylovs   Łotwa -
11. Marko Levyshyn flaga australia  Ukraina -
12. Steven Goret   Francja -
13. Lucke Becker   USA -
14. Mattia Lenarduzzi   Włochy -
15. Lukas Fienhage   Niemcy -

Mistrzowie Świata Juniorów

flaga-polskaPolska

2017 smektała bMaksym Drabik

Okiem naczelnego

TOP 20 SPEEDWAY.info.pl

Ligowiec roku SPEEDWAY.info.pl

7 kolejki SPEEDWAY.info.pl

Niepokonani 2020